Motorisk uro hos børn i førskolealderen: At forstå og støtte børns bevægelser
Share
Motorisk uro hos børn i førskolealderen: At forstå og støtte børns bevægelser
Børn i førskolealderen, typisk mellem 3-6 år, er fyldt med bevægeglæde. De er konstant i bevægelse, hopper, løber, klatrer og udforsker verden omkring dem. Som voksne har vi et vigtigt ansvar for at skabe muligheder for, at børn kan bruge deres kroppe. Når børn bruger deres kroppe, sender de signaler til hjernen, som hjælper dem med at mærke sig selv og deres omgivelser. Det er gennem denne fysiske aktivitet, at de finder ro, balance og en fornemmelse af at være til stede i deres krop.
At være nysgerrige på børns bevægelser
Det er afgørende, at vi som voksne er nysgerrige på børns bevægelser og handlinger. I stedet for at se motorisk uro som et problem, bør vi se det som et udtryk for regulering. Al handling er en form for regulering. Når et barn bevæger sig meget, er det ofte en måde, hvorpå de forsøger at balancere deres indre system og finde ro.
Nogle børn oplever motorisk uro, fordi de søger stimuli, der kan mætte deres nervesystem. Disse børn har brug for at bevæge sig for at få den sensoriske input, som hjælper dem med at føle sig trygge og fokuserede. Andre børn bevæger sig for at vække kroppen og hjernen op, som om de tilfører ekstra "juice" til systemet for at kunne koncentrere sig og være opmærksomme.
Vigtigheden af at stimulere de tre primære sanser
For børn, der ofte er motorisk urolige, kan det være særligt gavnligt at få stimuleret deres tre primære sanser: proprioception (muskel- og ledsansen), det vestibulære system (balance og rumlig orientering), og den taktile sans (berøring). Disse sanser er grundlæggende for børns evne til at regulere sig selv og finde ro i kroppen.
Proprioception: Denne sans hjælper børn med at forstå, hvor deres krop er i rummet, og hvordan de bevæger sig. Aktiviteter, der engagerer muskler og led, som at skubbe, trække eller bære tunge ting, kan hjælpe med at berolige nervesystemet.
Vestibulærsansen: Denne sans er ansvarlig for balance og rumlig orientering. Aktiviteter, der involverer gyngning, rulning eller snurring, kan hjælpe med at organisere hjernen og kroppen.
Taktil sans: Berøring og følelse er afgørende for at barnet kan mærke sig selv. Leg med forskellige teksturer, tryk og dybe kram kan give den nødvendige sensoriske input, som skaber ro.
Tre gode aktiviteter, der stimulerer de primære sanser
-
Brug af en sansegynge: At gynge frem og tilbage på en sansegynge stimulerer det vestibulære system og kan have en beroligende og organiserende effekt på barnets nervesystem. Det hjælper barnet med at finde ro og balance.
-
Ase og Mase: At arbejde med kroppen med modstand skaber et stærkt sensorisk input som nedregulerer vores nervesystem.
-
Kravle- og klatrebaner: Lav en simpel forhindringsbane derhjemme, hvor barnet kan kravle under borde, klatre over puder og hoppe fra en stol. Dette stimulerer både proprioception og den taktile sans, hvilket hjælper barnet med at mærke sin krop og finde ro.
Ved at skabe muligheder for bevægelse og være nysgerrige på børnenes handlinger, kan vi som voksne støtte dem i deres udvikling og trivsel. Det er gennem disse aktiviteter, at børn lærer at regulere sig selv, finde ro i kroppen og styrke deres evne til at koncentrere sig og deltage i hverdagens udfordringer.